Tathy Yazigi | 1984, São  Paulo, SP, Brasil.

Formação

2016.2018 | Mestra em Artes Visuais pelo programanômade, interdisciplinar – arte, tecnologia, ecologia e prática social – ededicado à cultura regenerativa, Nomad9 da Universidade de Hartford.Connecticut, EUA.

2016.2018 | Certificado de Educadora do MovimentoSomático, Body Mind Movement com Mark Taylor. São Paulo, Brasil.

2015 | Cleaning the House Workshop com Marina Abramovic. Juquitiba, Brasil.

2011 |  Especializaçãoem dança. Steps on Broadway. Nova Iorque, EUA.

2010 |  Escola de Arte Dramática, ECA, USP. São Paulo, Brasil.

Exposições Individuais

2017 | Ariasè e Odu[n][m]. Rituais coletivosorquestrados para Flagcx. São Paulo, Brasil.

2015 |  Meu Quarto, Domínio Público. Galeria Porão. São Paulo, Brasil.

2015 |  Meu Quarto, Domínio Público. Galeria Black Wall. São Paulo, Brasil.

2014 |  Rastro. Conjunto de ações urbanas. São Paulo, Brasil.

2014 |  Meu Quarto, Domínio Público. Exposição, Instalação e Performance. Galeria Estúdio Lâmina. São Paulo, Brasil.

Exposições Coletivas

2016 | Duo para Perfomapa. Festival de performance do Sesc Ipiranga. São Paulo, Brasil.

2016 | Egí <> Asopô para MECA, festival de múscia e artes em Inhotim. Minas Gerais, Brasil.

2016 | Rastro para Degenerads2. Festival de artes de mulheres. Sesc Santana. São Paulo, Brasil.

2015 | Aupaba para Movimenta da Galeria Mezanino. SãoPaulo, Brasil.

2015 | Egí<>Byi para Space in Between da TerraComunal. Marina Abramovic + MAI. Sesc Pompéia. São Paulo, Brasil.

2015 |  Rastro para Perfochoroní. Festival Internacional de Performance. Choroní, Venezuela.

2014 | The Machine to Be Another, International Domumentary FiIm Festival Amsterdam. IDFA. Amsterdam, Holanda.

2014 |  Festival Internacional de Vídeo Arte, Dança Experimental e Performance. Palazzo Ca’Zanardi. Veneza, Itália.

2014 |  Encontro Voz e Cena. Universidade Federal de Ouro Preto. Minas Gerais, Brasil.

2014 |  Traspasos Escenicos. Havana, Cuba.

2013 |  The Story of the Creative. See.me Gallery. Nova Iorque, EUA.

2011 |  New York Photo Festival. Nova Iorque, EUA.

Residências

2018 | 3rd Afiriperforma. Lagos, Nigéria.

2014 |  Casa das Caldeiras. São Paulo, Brasil.

Outros Projetos

2018 | Colaboração na performance Alaagba de JeliliAtiku (Nigéria) na abertura de exposição Ex-África. CCBB. São Paulo, Brasil.

2017 | Convidada na fala How to Hack CreativityThrough Neuroscience, Art and Tech. Workshop de experiências de presençaexpandida. SXSW. Austin, EUA.

2016 | Série de workshops em presença expandida paraFlagcx. São Paulo, Porto Alegre e Rio de Janeiro, Brasil.

2015 | Terra Comunal. Marina Abramovic + MAI. Supervisora do Método Abramovic. Sesc Pompéia. São Paulo, Brasil.




Bio

Formada com  mérito em Performance pela Escola de Arte Dramática da USP, com especialização em dança em Nova Iorque. Participou de festivais e exposições nos EUA, Europa, América  Latina e Central e África entre eles: 3rd Afiriperfoma, Nigeria, 2018; SXSW, Austin, 2017; Terra Comunal | Marina Abramovic + MAI, São Paulo, 2015; Perfochoroní, Festival Internacional de  Performance, Venezuela, 2015; International Documentary Film Festival  Amsterdam, 2014 e The Story of the Creative, See.me Gallery, Nova Iorque, 2013.

Em 2018 se forma Mestra em Artes Visuais pelo programa nômade e interdisciplinar Nomad9 da University ofHartford, em Connecticut e Educadora do Movimento Somático pela técnica Norte AmericanaBMM (BodyMindMovement).

Sua  pesquisa é focada na criação de ambientes transformativos, ações e registros que promovam a exaltação da intersecção entre artista, espectador e espaço. À partir da intervenção com o corpo em cenas cotidianas ou rituais pessoais, desperta o estranhamento no público e pretende possibilitar transformação mútua.



Statement

Como uma artista trabalhando em movimento e vídeo, eu acredito na presença como uma das mais poderosas armas emtempos de caos virtual. É do meu interesse explorar ações para ativar zonas autônomas temporárias, onde o território, o público e eu co-criamos o trabalho enquanto ele está acontecendo, gerando a possibilidade de movimento e mudança nas realidades que vivemos.

Nas minhas produções eu faço uso da presença expandida, desacelerando o tempo para investigar como o cérebro humano subconscientemente transforma as coisas que vemos em sensações, estimulo em ações e como transformações empáticas mútuas são concebidas pelos neurônios espelho. A experiência dessas ações performativas trazem presença, diferentes qualidades de movimento, matéria prima orgânica, símbolos, minerais, cores, formas, sons, luz e tecnologia. Eu busco entender como usar essas ações (ao vivo ou gravadas) como ferramentas para evocar aspectos subconscientes do performer e do público nesses espaços ativados que permitem transformação independente.

Eu também acredito que ser consciente é um processo revolucionário e desejo que minhas peças possam ser um gatilho para mudança através da consciência e identificação, mas baseada nasexperiências pessoais prévias de quem testemunha.

A realidade hiper-tecnológica nos fez quem somos: humanos com ferramentas ilusórias para interconexão. Eu pretendo que meu trabalho seja um meio de religar nossas percepções subjetivas e preservar conhecimento tribal, aproximando tecnologia (que já é uma extensão dos nossos corpos quase cyborgs) e os mais poderosos e analógicos elementos naturais. Essa mistura gera realidades dualísticas, que espelham nossas presenças no ininterrupto fluxo de impermanência e inconstância a que estamos sujeitos, dando suporte para o movimento do acaso durante os processos de mudança.   


Tathy Yazigi | 1984, São Paulo, SP, Brasil. 

Education

2016.2018 | Masters in Visual Arts by thenomadic and interdisciplinary – art, tech, ecology and social practice –dedicated to regenerative culture MFA program Nomad9. University of Hartford.Connecticut, USA.

2016.2018 | Certificated as Somatic MovementEducator by Body, Mind and Movement with Mark Taylor. Sao Paulo, Brazil.

2015 | Cleaning the House Workshop with Marina Abramovic. Juquitiba, Brazil.

2011 |  Specialisation in dance . Steps on Broadway. New York, USA.

2010 |  School of Dramatic Arts, USP - University of Sao Paulo. Sao Paulo, Brazil.

Solo Exhibitions

2014.2018 |  Trace. Set of urban actions. Sao Paulo, Brazil.

2015 |  My Room, Public Domain. Porão Gallery. Sao Paulo, Brazil.

2015 |  My Room, Public Domain. Black Wall Gallery. Sao Paulo, Brazil.

2014 |  My Room, Public Domain. Exhibition, installation and performance. Estúdio Lâmina Gallery. Sao Paulo, Brazil.

Group Exhibition

2016 | Duo for Perfomapa. Performance Festival at Sesc Ipiranga. Sao Paulo, Brazil.

2016 | Egí <> Asopô for MECA, music and arts festival at Inhotim. Minas Gerais, Brazil.

2016 | Rastro for Degeneradas2. Arts festival made by women only. Sesc Santana. Sao Paulo, Brazil.

2015 |Aupaba for Movimenta Performance Festival at Mezanino Gallery. São Paulo,Brasil.

2015 |Egí<>Byi for Space in Between of Terra Comunal. Marina Abramovic + MAI.Sesc Pompéia. São Paulo, Brasil.

2015 |  Rastro for Perfochoroní. Internacional Festival of Performance. Choroní, Venezuela.

2014 | The Machine to Be Another, International Domumentary FiIm Festival Amsterdam. IDFA. Amsterdam, Holland.

2014 |  Encounter Voice and Scene. Federal University of Ouro Preto. Minas Gerais, Brazil.

2014 |  Traspasos Escenicos. Havana, Cuba.

2013 |  The Story of the Creative. See.me Gallery. New York, USA.

2011 |  New York Photo Festival. New York, USA.

Residencies 

2018 | 3rdAfiriperforma. Lagos, Nigéria.

2014 |  Casa das Caldeiras (Boilers House) . Sao Paulo, Brazil.

Other Projects

2018 | Collaborationin the performance Alaagba by Jelili Atiku (Nigeria) at the opening  of Ex-Africa exhibition. CCBB. São Paulo,Brasil.

2017 | SXSW. Invited speaker at talk How toHack Creativity Through Neuroscience, Art and Tech. Workshop for experiences ofexpanded presence Austin, USA.

2016 | Series of workshops of expandedpresence for Flagcx. Sao Paulo, Porto Alegre and Rio de Janeiro, Brazil.

2015 | Terra Comunal. Marina Abramovic + MAI.Abramovic Method supervisor. Sesc Pompéia. Sao Paulo, Brazil.




Bio

Graduated with honors in performance by the School ofDramatic Art of the University of São Paulo, with specialization in dance in New York. Attended festivals and exhibitions in the US, Europe, Latin Americaand Central America, Africa among them: 3rd Afiriperfoma, Nigeria,2018; SXSW, Austin, 2017; Terra Comunal | Marina Abramovic + MAI, São Paulo,2015; Perfochoroní, Festival Internacional de Performance, Venezuela,2015; International Documentary Film Festival Amsterdam, 2014 and The Story ofthe Creative, See.me Gallery, NewYork, 2013.

In 2018 she graduates as a Masters in Fine Arts by theinterdisciplinary and Nomadic program Nomad9 of the University of Hartford andis certificated as a Somatic Movement Educator by the North American techniqueBMM (BodyMindMovement).

Her research is focused in the creation oftransformative environments, actions and records that promote the exaltation ofthe intersection in between artist, audience and space. From the interventionwith the body in everyday scenes, or in her personal rituals, she awakens thestrangeness in the public and intends to enable mutual transformation.


Statement

As an artist working on movement and image,I believe that presence is one of our greatest weapons in times of virtual chaos. It is my interest to explore actions in order to activate temporary autonomous zones, where the territory, the public, and I co-create the work while it is happening, generating the possibility of movement and change in the lived realities.

In my productions I make use of expanded presence to investigate how the human brain subconsciously transforms the things that it sees into sensations, communicates stimuli into action, and how empathetic mutual transformation is enabled by mirror neurons. The experience of these performative actions brings together presence, different qualities of movement, organic raw material, symbols, minerals, colors, shapes, sounds, light and technology. I am trying to understand how to use actions (live or recorded) as tools to evoke subconscious aspects of the performer and the audience within activated spaces that allow for independent agency. 

 I also believe that being conscious is a revolutionary process and wish that my pieces can be a trigger for change through consciousness and identification, but based in the audience’s previous personal experiences.  

The hyper-technological reality has made us who we are:humans with illusory tools for inter-connection. I intend my work to be a means to rewire our subjective perceptions and to preserve tribal knowledge approximating technology (which is already an extension of our almost cyborg bodies) and the most powerful, analog, natural and ritualistic elements. This mixture generates dualistic realities, which mirror our presences in the uninterrupted flow impermanence and inconstancy, supporting the movement of chance while changing.


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